Optymalizacja transportu chłodniczego

Jak zoptymalizować  transport towarów chłodniczych ?

Jest wiele towarów które do transportu potrzebują specjalnej temperatury przechowywania. Szczególnie dotyczy to branży spożywczej oraz florystycznej, medycznej i innych. W nadchodzącym w okresie świątecznym przy wzmożonym popycie na zakupy ważnym jest aby każdy przewoźnik solidnie się przygotował do transportu tego typu towarów .

Sprowadzone z różnych stron świata towary takie jak: ryby i owoce morza, alkohole, mrożonki czy produkty mięsne nie mogą ulec zniszczeniu podczas transportu.

Dlatego też profesjonalni przewoźnicy korzystają ze specjalnie przystosowanych do tego kontenerów.

Kontener typu chłodnia

Jest do kontener zbudowany ze stali który ma wbudowany agregat chłodniczy a regulacja temperatury możliwa jest za pomocą panelu sterowniczego. Zasilanie takiego kontenera jest zewnętrzne. Jest on podłączony do jednostki przewożącej i może to być: ciężarówka statek pociąg. 

Zastosowane w takim kontenerze wentylatory pozwalają utrzymać wewnątrz właściwą i stałą wilgotność i temperaturę. Niektóre z kontenerów posiadają możliwość podłączenia zewnętrznego źródła zasilania takiego jak agregat prądotwórczy. Jakie rozwiązania stosuje się na wypadek utraty zasilania zewnętrznego ale dzięki temu mamy pewność przewożony towar nie ulegnie zniszczeniu. 

Kontener typu chłodnia zwane są jako kontenery reefer. 

Kontenery nieaktywne NOR

To kontenery chłodnicze, które po wyłączeniu agregatu chłodniczego na czas przewozu służą jako suche pojemniki. Dzięki temu możliwa jest redystrybucja kontenerów chłodniczych z obszarów, gdzie występuje nadwyżka tego sprzętu, do obszarów, gdzie występuje ich niedobór. Pomaga to również wypełnić ładunkiem pustą przestrzeń, szczególnie w transporcie morskim.

Charakterystyka kontenerów typu chłodnia:

Ich zadaniem jest utrzymanie temperatury, wilgotności i atmosfery wewnątrz na stałym poziomie przez cały czas przewozu.

Można wyróżnić cztery parametry, które należy uwzględnić podczas transportu chłodniczego (https://maripol.pl/transport-chlodniczy/) ładunków: temperatura, wentylacja, wilgotność i odwodnienie.

Temperatura: Kontenery typu chłodnia są przystosowane do utrzymywania temperatury w zakresie od -25°C do +25°C dla ładunków schłodzonych i mrożonych. Specjalne kontenery mogą utrzymać temperaturę dużo niższą dochodzącą nawet do -70°C.

READ  Polaku, lecz się z własnej kieszeni

Wentylacja: Produkty schłodzone przez cały czas transportu muszą mieć zapewniony  przepływ powietrza w celu usunięcia ciepła i gazów. Dla owoców i warzyw wskazana jest wentylacja świeżym powietrzem. Dla towarów mrożonych powietrze powinno przepływać wokół ładunku. Pomiędzy ładunkiem i ścianami nie mogą występować zbyt duże szczeliny. 

Wilgotność: Szczególne produkty wymagają niższego poziomu wilgotności w powietrzu. Agregat chłodniczy powinien wtedy mieć funkcję osuszania, która może obniżyć poziom wilgoci.

Odwodnienia: Służą  do usuwania nadmiaru wody, która może gromadzić się wewnątrz kontenerów. Dodatkowo specjalna konstrukcja kontenera zapobiega przedostawaniu się wody do wewnątrz.

P.G. f: distelAPPArath / pixabay