Firma

Rynek okien w Polsce w 2020 roku

O nadchodzącym kryzysie w branży budowlanej mówi się już od jakiegoś czasu –wyhamowanie rynku to szara rzeczywistość w czasach koronawirusa. Prognozy gospodarcze mówią o wielu zagrożeniach czyhających w 2021 roku, ale teraz podsumujmy krótko rok 2020.

Stolarka okienna 2019
Rok 2020 rozpoczął się dla branży okiennej czy w ogóle budowlanej bardzo dobrze – 2019 był kontynuacją dobrej passy. W segmencie stolarki okiennej można było odnotować rozwój i wzrost sprzedaży. Produkcja okien i drzwi wzrosła, co wynika ze wzrostu zainteresowania i rozwojem budownictwa mieszkaniowego.

Polski rynek inwestycyjny rośnie i jest coraz bogatszy – coraz częściej poszukiwane są rozwiązania luksusowe, klasy Premium, jak między innymi wysokiej jakości okna i drzwi. Polacy coraz świadomiej podchodzą do zakupu tych elementów, chętniej inwestują też w systemy podnoszono-przesuwne. Jednak 2020 rok to również czas wielu problemów dla ich producentów.

mtokna-logo

MT Okna – Stolarka okienna we Wrocławiu

Co przyniósł 2020 rok?
Przede wszystkim dla wielu przedsiębiorców był to rok niepewności i kryzysu mimo dobrego początku. Pierwszy kwartał był ostatnim okresem wzrostu produkcji stolarki okiennej i drzwiowej w Polsce. Branża stolarki okiennej i drzwiowej jest związana z całą branżą budowlaną, dlatego każde załamanie tego segmentu gospodarki ma wpływ i na inne rynki.

Poprzedni rok był dla branży stolarki okiennej pozytywny, ale nagle nadeszło poważne spowolnienie i kłopoty z prowadzeniem działalności na równym poziomie. Środki zainwestowane w rozwój teraz przydałyby się do walki z pandemią.

Firmy, które wyceniły swoje produkty nieodpowiednio, nie potrafiły kontrolować swoich kosztów, zaczęły mieć coraz poważniejsze problemy z kondycją finansową i płynnością. W dodatku obecnie mamy okres zimowy, który zawsze jest spowolnieniem dla tej branży, gdyż zamówień jest dużo mniej – wyposażeniem wnętrz zwykle zajmujemy się wiosną oraz latem.

Wyzwania 2021 roku
Nadchodzący rok pokaże, czy firmy przygotowały się na zapowiadane wyzwania, wyhamowania i spadki sprzedaży. W czasach walki z pandemią – a także z wyższymi kosztami, zmieniającymi się przepisami i innymi problemami – dobrze zarządzane firmy mogą nadal pozostać na rynku i odbudowywać swoje wyniki sprzedaży oraz pozycję.

Ewelina